maandag 3 oktober 2011

Redenen om de bibliotheek open te houden

Amsterdam 23 september 2011

Onderzoeksresultaat naar de soorten argumenten en redenen die mensen gaven op de vraag: “waarom vindt u het belangrijk dat de Spaarndammer­bibliotheek openblijft.”

Door; K.W. Beetstra, planoloog student
i.s.m. L.K. Beetstra, Hbo Cultureelwerker


Verantwoording van het onderzoek

Buurtbewoners waren verontrust toen zij vernomen dat de Spaarndammer Bbibliotheek dreigt te sluiten. Zij besloten zich te verenigingen in de bewonersgroep; behoud de Spaarndammerbieb.
De bewonersgroep organiseerde 22 juni 2011 een vrolijke actiedag in de bibliotheek en op het Domela Nieuwenhuizenplantsoen. Driehonderd mensen bezochten deze dag.

De bewonersgroep vond het belangrijk om van de buurtbewoners te horen, waarom zij het belangrijk vinden dat de Spaarndammerbibliotheek open blijft.
De gegevens verkregen zij door een pamflet waarin mensen werden gevraagd hun reden(en) te geven voor het behoud van de bibliotheek door middel van de zin: “ik vind het belangrijk dat de bieb open blijft omdat,…..”

Dit pamflet is huis aan huis verspreid in een oplage van 9000 in het volgende gebied:
Spaarndammer /Zeeheldenbuurt/deel Haarlemmerbuurt.
….
…..
De mensen konden dit ingevulde formulier bij de bibliotheek of het buurtpunt inleveren
Het pamflet werd ook ter invulling op een tafeltje in de Spaarndammerbibliotheek neergelegd.
De tijd dat de mensen de formulieren konden invullen liep van 22 juni t/m 10 september 2011.

Het formulier werd door 465 mensen ingevuld. Hieronder zaten 55 kinderen. De kinderen zijn niet meegenomen met de beoordeling van de argumenten.
De argumenten die de buurtbewoners hebben opgeschreven zijn uitgesplitst naar de verschillende soorten argumenten. Een persoon kon meerdere redenen opgeven, waarom hij het belangrijk vond dat de bibliotheek open bleef.

De resultaten zijn hieronder weergegeven. We gaan steeds uit van de 410 volwassenen die de formulieren hebben ingevuld.

121 mensen vinden het belangrijk dat de bibliotheek dichtbij is.
Genoemd wordt: op loopafstand, lekker in de buurt, niet te ver weg, andere bibliotheken zijn te ver weg.

Redenen die hiervoor worden genoemd zijn:

Ouderen, mindervalide en chronische zieken:

“ ik ben 77 jaar en deze afstand gaat net goed”. “ik ben slecht ter been en kan moeilijk naar een andere bibliotheek”. “als oudere fiets je niet meer even naar de Van Hallstraat als je minder mobiel bent”. “ik als oudere op de hoogte wil blijven en een ander bieb te ver is voor mij”. "ik ben invalide en een andere bibliotheek is te ver”. "ik ben gehandicapt en kan niet naar een andere bibliotheek”. “lezen een goede afleiding is bij ziekte en ik veel thuis moet blijven”.

Kinderen en ouders

“het te ver is om met mijn dochter van twee naar een andere bibliotheek te gaan”. "het is heerlijk om niet de hele stad door te hoeven met mijn dochter van anderhalf”. “ik hier lopend naar toe kan met mijn kind”. “mijn kind te klein is om naar een andere bibliotheek te gaan”. “centrale bibliotheek is bijna onbereikbaar met kinderen”. Ik ga vaker naar de bibliotheek met mijn kinderen als deze dichtbij is”. Kinderen kunnen zelfstandig naar de buurtbieb, niet naar een andere”. “belangrijk dat kinderen er zelfstandig naar toe kunnen”.

Het gemak en op prijs stellen dat de bibliotheek in de buurt is

“we niet genoeg tijd hebben om tussen de bedrijven door naar een andere bibliotheek te gaan”. “ik er al jaren kom en het lekker dicht bij is”. “het zo lekker in de buurt is”. “we even tussen de boodschappen door naar de bibliotheek kunnen, combinatie van druk gezin en werk”. “andere bibliotheek te ver weg is en ik wil blijven lezen”. “ik vind het belangrijk dat ik op loopafstand boeken kan lenen”. “helemaal naar de andere kant, daar heb ik geen zin in”.

110 mensen vinden belangrijk dat de bibliotheek open blijft, omdat hij een buurtfunctie vervult.
Genoemd wordt; de cohesie, ontmoetingsplek, gezelligheid, integratie, buurtgevoel, verlevendiging van de buurt.

“de bibliotheek het onderling contact in de buurt bevordert”. "ik daar mijn krantje lees en een praatje maak met buurtgenoten”. “een ontmoetingsplek voor kansarme en kansrijke bewoners”. “centrale spil in de buurt en bevordert de sociale cohesie”. “belangrijk voor de integratie in de buurt, je komt er allerlei mensen tegen”. “het onze buurt een geheel maakt, niet alleen huizen en winkels”. “de buurt levendig blijft, biedt gezelligheid”. “voor de sociale aspecten in de Spaarndammerstraat”.

89 mensen vinden de bibliotheek belangrijk voor het ontwikkelen van educatie, kennis, cultuur en de beschaving.

“cultuur moet binnen handbereik zijn, culturele armoede als bieb sluit”. “belangrijk voor het opdoen van kennis, lezen is belangrijk voor iedereen”. “onze beschaving is gebaseerd op lezen en schrijven”. “bieb is basis voor de toekomst: lezen is leren”. “in een zichzelf respecterende maatschappij moet de info voor iedereen beschikbaar zijn”. “lezen is educatief en op educatie mag niet bespaard worden”. “opgroeien met onbeperkt en toegankelijk lezen is een must voor de ontwikkeling van kind en mens”.

63 mensen vinden het belangrijk dat de Spaarndammerbibliotheek open blijft voor de kinderen.

Redenen die genoemd worden zijn: het ontwikkelen van het lezen en leesplezier, het ontwikkelen en opdoen van kennis, goed voor kinderen met een taal,- of sociale achterstand. Dat ouders en kinderen samen kunnen lezen. Ook wordt het belang van een buurtbieb voor kinderen genoemd.

“het lezen is belangrijk voor kinderen”. "ik vind het belangrijk dat kinderen opgroeien met lezen”. “heel veel kinderen in de bieb het leesplezier ontdekken”. “ lezen is belangrijk voor de jeugd”.

“het goed is voor kinderen met leesproblemen”. “als orthopedagoog ontmoet ik hier veel kinderen met een taalachterstand”.

“ik samen met mijn kinderen boeken leen”. “ik het lezen met mijn kind erg belangrijk vind”. “ik graag met mijn kleinkind lees”.

“belangrijk dat kinderen een plek in de buurt hebben om te lezen”. “een bieb in de buurt is voor kinderen onmisbaar”. “van levensbelang voor de jeugd om boeken dichtbij te hebben”. “belangrijk dat kinderen toegang tot boeken hebben in nabije omgeving”.

48 mensen benoemen de Spaarndammerbieb als een prettige plek om te bezoeken.
Woorden die hierbij gebruikt worden zijn: goede sfeer, overzichtelijk, kleinschalig, gemoedelijk, leuk en prettig personeel.

“gemoedelijke bieb, fijne sfeer, centrale bieb is te groot en onpersoonlijk”. “fijne bieb, niet te groot en niet te klein”. “ik de kleine bieb erg fijn vind om te bezoeken, daar kom ik vaker dan bij de centrale waarnaast ik werk”. “kleinschalig en aardige mensen”. “een overzichtelijke bieb, een inspirerende plek voor mij”. “een kleine bieb is veel socialer en gezelliger”. “vriendelijke medewerkers, zou ik missen”.

24 mensen noemen de Spaarndammerbieb belangrijk voor mensen met een laag inkomen of sociaal-maatschappelijk achterstand.

“belangrijk dat ook mensen met weinig geld kunnen lezen”. “belangrijk voor veel mensen in een buurt met laag inkomen”. “een basisvoorziening voor een relatief arme buurt”. “onze buurt veel mensen kent met laag inkomen en sociaal achterstand en het asociaal is om deze mensen van hun bieb te beroven”. “veel gebruikt wordt door allochtone ouders met kinderen”.

19 mensen vinden belangrijk dat de bibliotheek open blijft voor het gebruik van internet en het lezen van kranten en tijdschriften.

“ik 3 keer per week kom internetten”. “ik er als oudere tijdschriften lees”. “voor het gebruik van de computer voor mensen die ze niet hebben”. “ik er wekelijks kom om kranten te lezen”. “ik wekelijks de kranten doorkijk en een half uur internet”.

32 mensen geven
andere redenen, die niet in bovenstaande rubrieken passen.

7 mensen vinden het zonde of geldverspilling, omdat de bibliotheek net verbouwd is.
5 benoemen het belang van de bibliotheek voor jong en oud
2 mensen vinden dat de bibliotheek open moet blijven, gezien de komende uitbreiding van de buurt.

Andere redenen die hier o.a. genoemd worden zijn;

“kom er vaak”
“het een schande is om het op te heffen”
“omdat je boeken leest, die je niet koopt of krijgt”
“alle argumenten om de bibliotheek niet te sluiten is bij niet barbaren bekend”
“bibliotheek is geen luxe, maar noodzakelijk voor iedereen”
“online diensten geen substituten zijn voor de bibliotheek”
“op korte termijn levert het geld op, op lange termijn kost het geld”

Geen opmerkingen:

Een reactie posten