woensdag 7 maart 2012

Beeld bij het woord, woord bij het beeld

07 maart 2012 10:17

Eind deze maand worden de nieuwe stadsdichter en stadsfotograaf van Velsen benoemd... De dichter was ooit een initiatief van de bibliotheek en ik ben blij dat de stadsfotograaf nu ook onder de hoede van de bibliotheek is gekomen. Beiden overigens in samenwerking met onze partner de IJmuider Courant.

Waarom is dit zo’n logische samenvoeging? Voor mij zijn woord en beeld onlosmakelijk met elkaar verbonden. Een bibliotheek is voor mij een knooppunt van verhalen. Op welke manier je een verhaal vertelt, doet er niet toe. Dat kan via woorden alleen, met een boek; of via geluiden in een mooi muziekstuk; of via beelden, ondersteund door woord en geluid, zoals in een theaterstuk, een film of documentaire. Woord en beeld vullen elkaar aan, ze zijn complementair.

Hiervoor werkte ik in een wereld van overwegend beelden, de film- en tv-sector. Ik stelde me bij een bibliotheek destijds iets tamelijk stoffigs voor, alleen maar woorden en letters. Nu ik bijna een jaar directeur ben zie ik hoe inspirerend juist een bibliotheek kan zijn. Omdat ze niet alleen huizen van cultuur zijn, maar ook - veel meer dan de tv-sector - een maatschappelijke taak hebben. Geweldig om te zien hoe sterk de lokale inbedding is en hoe belangrijk de bieb voor mensen is. Ik zag daarover een mooi voorbeeld op internet, de bewonersactie Behoud de Bieb (http://behoudbieb.blogspot.com/). Heel toevallig speelt zich dit af in mijn oude woonomgeving, de Spaarndammerbuurt in Amsterdam.

Even terug naar het thema. Op 28 maart worden de stadsdichter en stadsfotograaf bekend gemaakt. Ik verheug me nu alweer op een serie foto’s en gedichten die deze twee nieuwe functionarissen, geïnspireerd op elkaar en op de Velsense actualiteit, zullen gaan maken. Hopelijk fotogenieke beelden bij inspirerende woorden.

Martijn Mewe is sinds mei 2011 directeur bij Bibliotheek Velsen. Via dit bieblog beschrijft hij z’n verwondering over de wereld in het algemeen en die van de bibliotheek in het bijzonder.

1 opmerking:

  1. Grappig en ik ken dan weer de stadsfotografe van Velsen via het internet, Selma Schepel. Ik heb haar al een tijdje niet gevolgd, maar lange tijd vrij intensief.

    BeantwoordenVerwijderen