donderdag 2 juni 2011

Brief van een bezorgde oma

Brief stond op 18 juni in Het Parool.


Aan Prinses Laurentien.
Brief van een bezorgde Oma.
N.a.v. sluiting Spaarndammer bibliotheek .

Lieve Laurentien,



Ik wil graag je aandacht vragen.
Overal moet bezuinigd worden , dat zal je wel bekend zijn. De OBA (Openbare Bibliotheek Amsterdam) moet dit ook. Er is sprake van dat ze, de OBA, onze bibliotheek gaan sluiten.
Onze buurten de Spaarndammer-, Zeehelden-, Westerdok- en Haarlemmerhoutbuurt, zijn achterstandsbuurten, sociaal zwakke buurten. Er wonen hier veel diverse bevolkingsgroepen. Het zijn ook een gezellige buurten, er is veel samenhang tussen de mensen. Na jaren van achterstand beginnen deze buurten zich eindelijk een beetje omhoog te werken. De huizen worden verbeterd, straten opgeknapt, we hebben voor het eerst sinds een jaar zelfs een Gymnasium. 7 lagere scholen. Een bejaardencentrum. Mentrum doet goed werk. Stapje voor stapje gaan we vooruit.
Ik maak me niet eens bezorgd om mijn eigen kleinkinderen, die wonen in een betere buurt. Die redden het wel. Maar ik maak me zorgen om bijvoorbeeld, mijn van origine Marokkaanse buurkinderen. Ik weet dat ze ieder Woensdag, moeder met vier kinderen in de bibliotheek zijn. Boeken ruilen, educatieve video’s lenen enz. De ouders willen graag dat hun kinderen correct Nederlands leren en wat meer van de Nederlandse cultuur te weten komen.
 
Gisteren ben ik zo maar een school binnen gestapt, toen bleek dat de directeur van deze school niet op de hoogte was van de voorgenomen sluiting. Hij zei mij dat dit een ramp zou zijn voor de school, omdat zij voor al hun werkprojecten gebruik maken van de bibliotheek. De bakker aan de overkant van de school, allochtone mensen, wisten van niets. Hun kinderen maken altijd gebruik van de bibliotheek. En zo kan ik nog veel meer voorbeelden geven.
 
Waar zijn we mee bezig? Gaan we weer analfabeten kweken? Want waar moet een moeder met 4 kinderen of een bejaarde die niet goed ter been is (zoals ik zelf) studenten die hier op kamers wonen, jonge gezinnen die de hele dag werken, in hemelsnaam naar toe om boeken te lenen.
Ik weet uit de pers dat jij heel hard werkt aan problemen die te maken hebben met analfabetisme en met kinderen die goed moeten leren lezen. Al jouw harde werk wordt met een pennenstreek ongedaan gemaakt door openbare bibliotheken te sluiten. Kun jij jouw invloed aanwenden in ons gevecht om het behoud van onze bibliotheek?
 
Op woensdagmiddag 22 juni willen wij een buurtmanifestatie houden in en om de bibliotheek, om meer ruchtbaarheid te geven aan onze problemen. De datum staat nog niet helemaal vast, omdat wij weer vergunningen moeten aanvragen bij het stadsdeel west en wij niet weten of deze vergunningen op tijd zijn, dus het is een streefdatum. Deze manifestatie bestaat uit voorlezen voor de kinderen, Jij hebt een schattig voorlees- boek geschreven, over Mr. Finney, jouw streven is om kinderen en volwassenen op een simpele manier over wereldproblemen te laten nadenken. Maar als de bibliotheek sluit, kunnen onze kleine kinderen niet eens meer jouw boekje lezen, dus wilde wij jou vragen om ook wat voor te lezen uit jouw boek.
Hierbij wil ik je officieel uitnodigen om op 22 juni dit jaar, bij onze bibliotheek op bezoek te komen, je kunt jouw kinderen mee nemen. We hebben een heel gezellige speel en leeshoek voor ze. Kun je je ook op de hoogte stellen van onze problemen.
 
Onze bibliotheek is pas helemaal opgeknapt. We hebben een prachtige grote leesttafel gekregen met tijdschriften en kranten . Daarvan wordt gebruik gemaakt door mensen die zich financieel niet meer kunnen veroorloven om abonnementen te nemen. Er staan diverse computers, voor kinderen en volwassenen, daarvan wordt druk gebruik gemaakt Het is echt een ontmoetingscentrum voor mensen.

Alsjeblieft laat iets van je horen, we stellen dat erg op prijs. (We, zijn verontruste mensen die zich druk maken om de achteruitgang van onze buurt en onze cultuur.)

Bij voorbaat mijn hartelijke dank, vriendelijke groeten,
Amsterdam, 13 mei 2011.
 
W.M.A. Jobels Bruggeman
Hembrugstraat 18,
1013 XA Amsterdam.
Telf. 0206868318


Brief stop op 18 juni in Het Parool

3 opmerkingen:

  1. Eens met je statement, en eens met de oproep, maar niet eens met het tutoyeer-gedeelte.
    Of U moet Uw voornaam geven, Willie of zo. Mijns insziens is lering bedoeld om kennis te vergroten,dat kan ook kennis aangaande omgangsvormen zijn. Cultuur in brede zin wellicht.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Barbara de stijl en de boodschap moeten elkaar niet in de weg staan. Toegegeven hier zijn wel meer horden te nemen voor de lezer. Als je daar niet over heen wilt springen dan luister je niet naar een deel van de mensen die zich oprecht druk maken over de bezuinigingen op hun bibliotheek.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Overigens is bovenstaande reactie niet persoonlijk bedoeld. Voorzover bekend ben jij een kei in het over horden springen als dat nodig is.

    BeantwoordenVerwijderen