DE BOTTE BIJL
De botte bijl dreigt voor cultuur. Links en rechts worden al bibliotheken gesloten. Ik schreef er een opiniestuk over in Trouw en Het Eindhovens dagblad . Dit n.a.v. sluitingen in Den Haag en Helmond. Ik heb het stuk nu omgewerkt en veel algemener gemaakt. Ik voeg het hierbij. Wie het wil gebruiken om het behoud van de plaatselijke bibliotheek kracht bij te zetten, mag het rechtenvrij hebben.
Jacques Vriens
Mijn kleindochter van drie was net lid geworden van de bieb in haar dorp toen het bericht kwam dat die dicht gaat. Esther moet voortaan elf kilometer verderop haar boeken gaan halen.
Langzaam maar zeker wordt duidelijk wat de bezuinigingen op kunst en cultuur écht gaan betekenen.
Er wordt stevig het mes gezet in ‘linkse hobby’s’. Veel mensen denken daarbij aan ballet, toneel, klassieke muziek enz. ‘De kunst voor de elite,’ hoorde ik iemand op de radio zeggen, ‘en die hebben toch geld zat.’
Maar daarbij wordt vergeten dat de botte bijl ook in de bibliotheken wordt gezet en in de centra voor kunstzinnige vorming en muziekscholen, om maar énkele voorbeelden te noemen.
Vooral mensen met lagere en midden inkomens worden hierdoor getroffen. Ook zij willen graag hun hobby beoefenen onder leiding van een goede docent, maar wel tegen een rédelijk lesgeld.
En voor de Nederlandse bibliotheken volgt m.i. de grootste kaalslag.
Er verschijnen steeds meer berichten dat overal bibliotheken worden gesloten.
Het getuigt van weinig inzicht in het grote belang van lezen.
Lezen (en dat begint met plézier in lezen) is een eerste voorwaarde om te kunnen functioneren in onze maatschappij.
Kinderen beginnen met lezen zodra ze niet meer in een boek bijten maar erin kíjken. Daarvoor heb je wél een bibliotheek in de buurt nodig, want niet iedereen kan altijd nieuwe boeken kopen. En natuurlijk zijn er de computer, de i-reader en andere moderne hulpmiddelen. Maar inmiddels is gebleken dat deze apparaten ‘handig’ zijn, maar níet geschikt om het leesplézier te ontwikkelen. En wil je die apparatuur efficiënt kunnen gebruiken, dan zul je toch eerst véél leeservaring moeten opdoen.
Door van jongs af aan veel voor te lezen, laat je kinderen ontdekken dat lezen leuk is. En zo raken al snel vertrouwd met letters, woorden en verhalen. Wanneer ze dan zélf gaan leren lezen, hoeven ze díé drempel niet meer over om echte lezers te worden. Daarbij spelen natuurlijk basisscholen een grote rol, maar dan moeten die wel over een goede bibliotheek kunnen beschikken. (Maar helaas zijn er nog té veel scholen die er nauwelijks geld voor willen uitgeven.)
Als je plezier in lezen (dus leeservaring) hebt, heeft dat vele voordelen: het is natuurlijk in de eerste plaats televisie in je eigen hoofd. Maar het is ook héél handig, want als juf of meester in groep zes zegt: ‘Voor de volgende keer góéd lezen bladzijde 11 t/m 20 uit je geschiedenisboek’, denken kinderen níét: Hoe kom ik in ’s hemelsnaam door ál die zwarte tekentjes heen? Ze zijn dan écht met geschiedenis bezig en hoeven die leesdrempel niet meer over.
En dat geldt bijvoorbeeld ook voor de CITO in groep acht. Het grootste deel van de toets (95%) is tekst. Je zal daar maar zitten als kind met weinig leeservaring!
Ik ben lang directeur geweest in het basisonderwijs en heb gezien dat als je goed kunt lezen, je beter presteert op school..
Om al deze redenen is het zéér onverstandig ( of gewoon heel dom) om bibliotheken te sluiten.
Daarmee ontneem je kinderen, en níet alleen hen, iets heel belangrijks!
En dat is later niet meer in te halen.
Jacques Vriens
Kinderboekenschrijver en oud directeur in het basisonderwijs
Geen opmerkingen:
Een reactie posten