donderdag 30 juni 2011

Opgeknapte buurt zonder bibliotheek? Nee toch!

Sandra de Haan

WEST – De voorgenomen bezuinigen beloven veel slachtoffers te maken. Dit zeker ook voor boekenwurmen en andere bibliotheekbezoekers. Een van de bibliotheken die bedreigd worden met sluiting is die in de Spaarndammerstraat. Bezoekers en buurtbewoners vinden dit verschrikkelijk en besloten woensdag 22 juni actie te voeren.

Voor de deur staat een caravan beplakt met kreten die vertellen hoe erg het zou zijn als de bibliotheek zijn deuren zou moeten sluiten. Kreten als 'Met mijn stok haal ik de Van Hall niet!', 'Een opgeknapte buurt zonder bieb???' en 'Een buurt zonder bieb is als een boterham zonder beleg', laten weten dat de bewoners niet zonder de bibliotheek kunnen. Binnen, vanwege de regen, wordt voor cultureel vertier gezorgd. Want een bibliotheek is niet alleen een plek waar boeken kunnen worden gelezen en uitgeleend, maar ook een plek waar mensen cultuur op een laagdrempelige wijze kunnen ervaren.

Een van de bezorgde buurtbewoners is Lia Beetstra. Samen met haar buren heeft zij binnen twee maanden deze actie georganiseerd. Zelf maakt zij ook veelvuldig gebruik van de bieb. 'Ik ben hier in de buurt opgegroeid en ik heb altijd veel gelezen. Ik kom dus ook al mijn hele leven naar deze bibliotheek om boeken te lenen. Helaas heb ik rugklachten en dat betekent dat als ze hier dicht gaan, ik het niet red om naar de Van Hallstraat te gaan. Datzelfde geldt ook voor oudere mensen. Of kinderen die dan niet meer zelf even naar de bibliotheek kunnen lopen.'

Een caravan is beplakt met kreten die vertellen hoe erg het is als de bibliotheek sluit. (Foto: Sandra de Haan)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten